Pff, lig je lekker op het strand komt er weer zo’n vervelende strandverkoper op je af, met de nieuwste zonnebrillen, de mooiste horloges van een bekend en voor duur merk voor en speciale prijs. Is deze verkoper eindelijk vertrokken komt de volgende lastpak voorbij met een emmer koud bier of frisdrank en natuurlijk smeert hij bij aankoop gratis mijn rug in met zonnebrandcrème.  Niet veel later wordt je wakker getikt door een vrouw die je heerlijke massages geeft voor weinig.

Voor mij is de lol er dan ook snel vanaf op het strand, want ook al negeer je deze gasten alsof ze niet bestaan, ze gaan pas weg als je echt Nee, No, Njet, of  Non hebt gezegd. Met andere woorden en dan blijf ik nog netjes ‘bloedzuigers” zijn het. Als het dus even kan zorg ik voor een huurauto bij een strandvakantie en laat mij door de locals informeren waar je goed op het strand kunt liggen zonder deze vervelende verkopers.

Bild, een Duitse boulevard krant zocht het verder uit en streek neer op één van de populairste stranden van Mallorca. Ballermann vlak naast de prachtige stad Palma de Mallorca.  Zij stelde 3 camera’s bijna onzichtbaar op en namen ruim 17 uur plaats op het strand en volgende van vroeg tot laat het leven langs deze strand promenade met als doel  om te tellen hoe vaak zij gestoord werden door een verkoper, een promoter/kaartjesverkoper, de massage dames en last but least telde men ook hoevaak de politie voorbij kwam. Het resultaat overtrof alle verwachtingen.

225 verkopers van horloges, hoedjes, zonnebrillen, speelgoed en andere rommel kwamen in 17 uur voorbij aan de testpersonen.

Niet meer dan 27 masseurs liepen langs 36 verkopers van drankjes,  ruim 93 kaartjes verkopers en de overtreffende trap de vervelende zonnebrillen en hoedjesverkopers kwamen in de 17 uur ruim 225 keer langs. Gelukkig was er ook politie en deze kwam gelukkig ook erg vaak, ruim 170 keer liet de politie zich zichtbaar zien, zowel te voet, te paard, op de motor als met de auto. Op sommige tijdstippen zelfs om de zes minuten.

Ballermann heeft ontzettend veel last van deze reputatie, de politie treed dan ook hard op tegen deze overlast maar gezien de statistieken  is het nog niet genoeg of ziet men bewust zaken door de vingers.  Het stevige drinken van vooral de jongere generatie is het speerpunt van de huidige politiecontroles.

Bekijk de video van het onderzoek (in het Duits) hier

Comments

comments