We werden beschuldigd van een restaurantrekening van € 84 die we nooit gemaakt hadden

Je kent het wel. Het inpakken gaat vlot, de koffers staan klaar bij de deur en je denkt: dit was een heerlijk verblijf. Nog even afrekenen bij de receptie en dan op pad. Maar juist op dat laatste moment kregen we een vervelende verrassing in onze schoot geworpen. Een rekening van het hotelrestaurant, ter waarde van 84 euro. Alleen… we hadden daar helemaal niet gegeten.

Een vreemde rekening bij het uitchecken

Bij het uitchecken werden we vriendelijk begroet door de receptioniste. Alles leek soepel te verlopen. Tot ze plotseling zei: “Er staat nog een openstaande rekening van het restaurant op uw kamer.” Even dachten we dat het een foutje was. Misschien ging het om een drankje bij aankomst dat we vergeten waren? Maar nee, het ging om een volwaardige rekening: hoofdgerechten, drankjes, een dessert. We keken elkaar verbaasd aan. Wij waren die avond helemaal niet in het hotelrestaurant geweest.

Hoe kon dit gebeuren?

Toen we de bon te zien kregen, bleek dat iemand anders simpelweg ons kamernummer had opgegeven bij het afrekenen in het restaurant. Dat was voldoende om de kosten automatisch op onze kamer te laten zetten. Er stond een handtekening op de rekening, maar die leek in de verste verte niet op die van ons. Toch werd de bon aanvankelijk gewoon als geldig beschouwd.

Na enig aandringen controleerde de receptie de gegevens en gaf uiteindelijk toe dat het inderdaad niet klopte. De rekening werd geschrapt, maar de hele situatie zorgde wel voor een ongemakkelijk gevoel. Want wat als we niet zo alert waren geweest? Of als het bedrag nog hoger was geweest?

Dit gebeurt vaker dan je denkt

Na deze ervaring zijn we op onderzoek uitgegaan en wat blijkt? We zijn bepaald niet de enigen. In online forums en reviewsites staan tientallen verhalen van reizigers die bij het uitchecken ineens opdraaiden voor kosten die ze nooit zelf gemaakt hebben. Van minibarrekeningen tot dure diners, allemaal op basis van een simpel foutje of – in sommige gevallen – bewuste fraude door andere gasten.

Hoe voorkom je dat dit jou overkomt?

Deze situatie had makkelijk voorkomen kunnen worden. En gelukkig zijn er een aantal simpele stappen die je zelf kunt nemen om te voorkomen dat je onterecht moet betalen:

1. Laat het krediet op je kamer blokkeren bij het inchecken
Als je weet dat je geen gebruik gaat maken van het hotelrestaurant of andere extra’s, geef dit dan meteen aan bij de receptie. Ze kunnen het kamerkrediet uitschakelen, waardoor er niets meer op jouw naam geboekt kan worden.

2. Geef altijd je naam én kamernummer door
Een kamernummer alleen is in veel hotels voldoende om iets op rekening te zetten. Door ook je naam te noemen, verklein je de kans dat iemand anders per ongeluk jouw nummer gebruikt.

3. Vraag tussentijds om een overzicht van je kamerrekening
Blijf je meerdere nachten? Dan kun je na een paar dagen even langs de receptie gaan om te controleren of alles nog klopt. Dat voorkomt verrassingen op het einde van je verblijf.

4. Check altijd de bon en de handtekening
Moet je bij het uitchecken nog iets afrekenen? Vraag dan om de bon en kijk goed naar de handtekening, datum en het tijdstip van de uitgave.

Wat we ervan geleerd hebben

Deze ervaring heeft ons alert gemaakt. Je denkt al snel: ach, wat kan er nou misgaan bij het uitchecken? Maar juist die laatste tien minuten van je verblijf zijn cruciaal. Even snel afrekenen en wegrijden klinkt ideaal, maar een klein foutje of misverstand kan je alsnog tientallen euro’s kosten. En dan is je goede humeur ineens verdwenen.

Wij hadden geluk dat we meteen aan de bel trokken en dat het personeel meewerkte. Maar het had ook anders kunnen lopen. En dat is precies waarom we dit verhaal wilden delen.

Heb jij dit ook meegemaakt?

Ben jij ook weleens onterecht aangeslagen voor eten, drinken of andere hotelservices die je nooit hebt gebruikt? Of heb je een tip om dit soort situaties te voorkomen? Laat je verhaal achter in de reacties. Wie weet help je er andere reizigers mee.