Bestolen worden op vakantie, helaas komt het voor en het grijpgrage gajes heeft het steeds vaker voorzien op toeristen en weet zich ondertussen via allerlei trucjes al dan niet voorzien van handige hulpmiddelen de toegang tot je hotel te verschaffen.

Recentelijk overkwam mij zoiets, ik was al op mijn hoede door reviews op de diverse hotelreview sites en een waarschuwing dat er men de gasten verzocht om goed op te letten op verdachte situaties. Dus alles in de kluis gelegd, al het kleingeld uit de koffer en alles met enige vorm van waarde dus achter slot en grendel. Dat ging drie dagen goed en toen sloop de gemakzucht er in, ik vergat die middag mijn kleine maar super handige compact camera in de kluis te leggen. Deze zat nog in een zijvakje van mijn strandtas.

Alsof toeval niet bestaat  drie uur later kom ik terug op mijn kamer, en zie dat mijn koffer open op de grond ligt, mijn kleding uit de koffer is gehaald en de camera dus weg is. Gelukkig lag de rest allemaal in het kluisje. Dus mijn paspoort en andere zaken waren onaangeroerd gebleven.  De hotel manager er gelijk bij gehaald en samen met hem een proces verbaal opgemaakt van de bevindingen wat hij moet overdagen aan de hotel organisatie,, echter geen braak sporen en geen schade aan andere zaken. De hotel manager heeft nog in het systeem gekeken wie er in de kamer is geweest, dankzij de sleutelkaarten kunnen ze precies zien welke schoonmaakster waar en wanneer is geweest. Maar dat was volgens hem niet verdacht. Verder regelde hij nog een taxi naar het politiebureau, dus ik kreeg zijn volledige medewerking.

De aangifte

Dus op naar de politie voor aangifte, eerst een uur lang wachten want natuurlijk maar 2 agenten beschikbaar, en ik was niet de enige die besloten, beroofd of opgelicht was. Daarna bijna een uur lang in gebrekkig Engels uitgelegd wat er aan de hand was. De met twee vingers typende beambte nam zijn tijd en ruim 2 uur later stond in buiten met mijn papieren aangifte.  Goed dit mag de rest van de vakantiepret niet bederven. dus Op naar het strand.

De verzekeringskater

Ondanks de vervelende situatie toch genoten alleen dus geen fotootjes mee om te laten zien, maakt gelukkig niet zo heel veel uit want ik kom regelmatig op deze bestemming. Maar thuis dus gelijk opzoek naar de factuur van de camera en alles in orde gemaakt voor de verzekering.  De nieuwwaarde van de camera lag op € 180,- en de camera was nog net geen 2 jaar oud.   Dus ik krijg na een tijdje en brief van de verzekering dat de dagwaarde van de camera gesteld was op € 110,- wat in mijn ogen een zeer net bedrag is.  Echter had ik een eigen risico van € 100,- Whaaaaa, dat is dus maar € 10,- die ik terug krijg van de verzekeringsmaatschappij? Heb ik daarvoor 2 uur op het politiebureau gezeten, heb ik daarvoor mij zelf zo druk gemaakt en zoveel moeite genomen?

Het eerst wat ik heb gedaan is een andere verzekering gezocht waarbij het eigen risico een stuk lager is, (€ 50,- is het laagste wat ik heb gevonden, met een goede verhouding t.o.v. de maandpremie)  ten tweede staat op mijn nieuwe camera nu mijn naam gegraveerd. met een e-mail adres, dit zal een dief niet tegenhouden maar misschien wel een opkoper.  Ten derde heb ik een nieuwe koffer gekocht, een prachtige Rimowa van vliegtuig aluminium en  een extra slot. Verder afgeleerd dat ik mijn spullen niet opruim. Ik wil een hotelkluis, hier vraag ik ook specifiek om bij het boeken. De kluis moet groot genoeg zijn. (dus meer dan een paspoort, minimaal een laptop en een spiegelreflex camera) en last but not least als ik het helemaal niet vertrouw zoek ik een ander hotel.

[checklist]
  • Check het eigenrisico van je reisverzekering.
  • Denk over de waarde van je gestolen goederen na (eerste jaar 30-40% verlies van de nieuwwaarde).
  • Vraag je af of een halve vakantie dag t.o. de waarde staat die je  “waarschijnlijk”  vergoed krijgt.
  • Ruim je waardevolle spullen altijd op. Ook al is het een 5 sterren hotel.
  • Meldt je schade altijd bij de hotel manager en niet aan de hotel receptie.
[/checklist]

Comments

comments