Betaalde borg vakantiehuis niet terug?

Het komt niet heel vaak voor, maar sommige verhuurders van een particulier vakantiehuisje vragen nog een borg. Deze borg dient er voor om eventuele schade aan het vakantieverblijf die mogelijk kan ontstaan te dekken. Verder is het in de verhuurbranche en dan vooral bij vakantiewoningen in het Sauerland of in de Ardennen gebruikelijk dat kosten voor stroom, gas, water en afvalstoffen worden verrekend met de borg.

Echter, dit zien sommige verhuurders ook een extra verdienmodel in de borg. We horen op onze redactie namelijk geregeld verhalen van huurders dat er tijdens het verblijf achteraf schade die er helemaal niet is wordt gemeld door de verhuurder. Deze schade bedraagt vaak precies de borg. We hebben onder andere horror verhalen gehoord van een huurder die mocht opdraaien voor een kapotte la in een diepvriezer of voor schade aan een lattenbodem. Het zijn vaak schades die je niet snel zelf ontdekt. Als ze überhaupt al bestaan.

Altijd controleren bij aankomst

Check bij de overdracht van de vakantiewoning altijd de woning op gebreken en meldt dit direct bij de verhuurder of de organisatie die de verhuur regelt. Natuurlijk let je goed op de kopjes en glazen in de keuken, maar vergeet ook een badkamer niet op schade aan bijvoorbeeld een douchedeur. Controleer de koelkast op de rubbertjes en let op dat er nergens afval ligt. Maak van alles wat je ziet foto’s en stuur deze direct per e-mail door aan de verhuurder. Opvallend vaak werden door de verhuurders van vakantiewoningen de lattenbodems gedeclareerd. Deze kosten bij het bekende Zweedse warenhuis nog geen 4 tientjes. Deze werden soms voor 200 euro aan de bedrogen vakantiegangers berekend met de borg. Zelf bij vakantiewoningen waar alleen maar boxspring bedden aanwezig waren. Op het verzoek om foto’s werd door de verhuurder niet gereageerd.

Extra bron van inkomsten voor de verhuurders

De schadebedragen liggen in de gevallen die zijn gemeld op onze redactie altijd onder de 500 euro. Daarmee ligt het bedrag vaak onder de grens om er juridische stappen op te ondernemen. Veel rechtsbijstands- en reisverzekeraars nemen deze kosten voor lief omdat een juridische procedure veel duurder is. Helaas ben je dan wel je eigen risico kwijt. Wat natuurlijk ontzettend vervelend is en een domper op je vakantie kan zijn.

Opvallend is verder dat de schade altijd pas na enkele dagen werd gemeld door de verhuurder. Vaak door een ander persoon dan diegene die de sleutel in ontvangst heeft genomen of bij accommodaties waarbij wordt gewerkt met een sleutelkluis. Enkele huurders die ons schreven heeft tijdens het verblijf de verhuurder nooit gezien. De sleutel lag bij de ingang van de woning in een sleutelkluisje waarvan de code via de e-mail of een sms was doorgegeven.

Toch een schadeclaim ontvangen?

Vraag om bewijsmateriaal, duidelijke foto’s van de schade en om rekeningen mocht de schade toch verhaald op je worden. Zie je zelf schade aan de woning, (let echt op de kleinste details) dan direct melden bij de verhuurder. Maak van alles foto’s, en stuur deze direct in een e-mail aan de verhuurder of de organisatie waarmee je hebt gehuurd. Is je verblijf via een bekend bookingportaal geboekt? Dan kun je een ontrechte schademelding van de verhuurder altijd melden in de reviews. Vooral bij booking en ook op Google kan een verhuurder erg weinig invloed op een review uitoefenen. Je kunt dit als laatste redding gebruiken om een verhuurder over de streep te trekken de borg toch terug te betalen.

Heb je slechte ervaring met een verhuurder en krijg je je borg niet terug neem dan gerust contact met ons op. We proberen een zwartboek te maken met verhuurders die zich niet aan de regels houden.