Herken fake hotel reviews

Een hotel boek je tegenwoordig niet meer zonder een review site te lezen, Zoover, Tripadvisor, Holidaycheck en ook de reviews bij de grote hotel bookers worden zeer goed gelezen.  Een hotel is er dus bij gebaat dat er zoveel mogelijk goede reviews over het hotel op het internet te vinden zijn.  Het liefst heb je natuurlijk je eigen gasten die een review schrijven, en dan het liefst een positieve review want dat zorgt voor goede cijfers en in het geval van bijvoorbeeld Zoover en Tripadvisor kom je in aanmerking voor een award, en die award zorgt er weer voor dat je ten opzichte van een ander hotel in de zelfde plaats iets unieks hebt en dat unieke – ook al is het virtueel – is weer een boost voor de verkoop van hotelkamers.

Reviews te koop

Dat goede reviews dus belangrijk zijn voor de status van een hotel is dus een feit, dat de reviews te koop zijn laat een kort onderzoek op internet zien. Fiverr.com een website voor freelancers waarbij een dienst maximaal $ 5,- mag kosten barst uit zijn voegen als het aankomt op reviews. Diverse freelancers schijven hier in opdracht en volgens de specificaties van de opdracht gever dus beoordelingen. Sterker nog, je kunt ook slechte reviews kopen, handig om de concurrentie uit te schakelen.  Schrijnend om te zien dat dit soort reviewers zich bedienen met namen als “trusted reviews”  Vooral in Azië en Amerika is een heuse industrie ontstaan als het gaat om valse reviews.

Hoe herken je een valse review

Dat is lastig uit te leggen, want de bekende beoordeling sites zijn natuurlijk niet op hun achterhoofd gevallen en verliezen alle geloofwaardigheid als uitkomt dat een groot deel van de reviews vals is.  Het boeken via de hotel beoordeel sites is namelijk de bron van inkomsten.

[badlist]

  • Vergelijk de reviews dus op diverse beoordeling sites, komt een naam bij een hotel  op zowel site A als Site B  voor en is de review identiek inclusief eventuele spelfouten.  Dan is dit een copy/paste review en kan het zijn dat deze vals is.
  • Het gebruik van ” ik”  en “wij”  in de review is opvallend, en duidt op een fake review
  • ten opzichte van andere reviews wel heel positief schrijven over een lager beoordeeld item van het hotel. Dus als het zwembad over de gehele linie als minpunt wordt beoordeeld, en in een andere review wordt het zwembad de hemel in geprezen is in de meeste gevallen een review van iemand die niet ter plaatse is geweest en dus fake.
  • kijk goed naar de datum van de review, meerdere positieve reviews op één dag is opvallend en vaak het werk van een review factory.
  • kijk ook bij een ander hotel van de zelfde keten, positieve reviews met de zelfde naam van de reviewer duidt op een gekochte review.
  • let goed op de foto’s van reizigers, deze spreken vaak meer voor zich dan de geschreven reviews.
  • Veel hotel eigenaren of managers reageren vaak op reviews, vooral op negatieve reviews wordt snel gereageerd en de opmerkingen worden gematigd.
  • Profiel van de reviewer is een graadmeter van betrouwbaarheid, een reviewer die in één maand van Bangkok via New York naar Helsinki reist is dubieus.

[/badlist]

Voorbeeld valse review

valse hotel beoordeling Dit is een prachtig voorbeeld van een valse review: (klik op de afbeelding voor een leesbaar versie) Geen enkele hotel eigenaar zal een gast 2 nachten gratis upgraden naar de penthouse suite, daar zijn dit soort kamers gewoon te duur voor. Als klap op de vuurpijl krijgt de hotel gast ook nog eens een gratis drie gangen diner voor twee met een fles wijn.  Het komt er dus op neer dat de hotel eigenaar ruim 150 euro cadeau doet op een hotel kamer. Dit is ongeloofwaardig.

De reviewer heeft slechts 1 review geplaatst op de review site en heeft verder niks anders dan positieve zaken te melden. Kijken goede hotel reviewweechter verder naar de andere reviews bij dit hotel dan blijft er werkelijke geen spaan heel van de service en kwaliteit.

De review hiernaast (klik op de afbeelding voor een leesbare versie) is geschreven over het zelfde hotel een week eerder dan bovenstaande review. De reviewer heeft al meer dan 25 andere reviews over hotels geschreven en is oprecht kritisch over de hygiëne in het hotel.

Ook in Nederland komen dit soort reviews voor,  zoals deze review (klik op de afbeelding voor een leesbare versie) over een Nederland hotel in de omgeving Arnhem, tussen een hele rij met redelijk negatieve reviews over onder andere review de roskamhet eten en de kamers is deze review opvallen door het veelvuldig gebruik van prima, uitstekend, en perfect en dat in slechts in een paar zinnen.

 



Plaats een reactie