Daar sta je dan, 13 uur in een vliegtuig gezeten, en eigenlijk wil je wel eens lekker douchen, maar eerst even Maleisische Ringits uit de Pinautomaat trekken voor je eerste uitgaves zoals die taxi naar je hotel en een flesje water. Je stopt je pas in de automaat, er begint wat te ratelen je tikt je pincode in, kiest een bedrag en na enkele seconden geeft de machine aan dat je niks krijgt.
Dit scenario is helaas momenteel zowel in Maleisie als in Indonesie aan de orde van de dag, Rijen met vooral Europese toeristen voor de zogenaamde ATM’s met een probleem, ze kunnen niet bij het vakantiegeld. Mastercard is de organisatie verantwoordelijk voor de internationale pinbetalingen via het Maestro en Cirrus systeem. Veel europese bankpassen zijn sinds enkele jaren uitgerust met een chip, en de magneetstrip wordt enkel nog gebruikt in landen waar men nog niet zo ver is. zoals Indonesië en Maleisië dus. Echter hebben de banken daar besloten om geldopnames met een magneetstrip van een pas uit een land ver weg te blokkeren in verband met de grootschalige pinpasfraude van de laatste tijd.
Mastercard werkt keihard om dit probleem op te lossen, echter gaat het over meerdere schijven en is het een zeer lastige situatie. Voor nu is er een oplossing dat je bij een beperkt aantal banken wel kunt pinnen, dit zijn de volgende banken:CIMB BANK BERHAD, AmBank (M) Berhad, HSBC Bank Malaysia Berhad, Alliance Bank Malaysia Berhad, Public Bank Berhad, Hong Leong Bank Berhad, Bank Simpanan Nasional, Standard Chartered Bank Malaysia Berhad en Affin Bank Berhad
Noodnummer
Mocht het nu echt niet lukken en zit je echt in acute geldnood dan kun je contact opnemen met mastercard. via 1-800-804594 (alleen in Maleisië) of met de alarmlijn van je eigen bank.