Vliegtuigstoel is niet meer belangrijk

Misschien een rare titel voor een artikel, maar voor veel luchtvaartmaatschappijen is de verkochte stoel helemaal niet meer belangrijk. De ticketprijs bestaat tegenwoordig alleen nog maar uit de noodzakelijke kosten zoals brandstof, luchthaven belastingen, onderhoud en personeel. De winsten worden namelijk niet meer gemaakt op de stoelprijs maar op alle extra’s die de maatschappijen meerverkopen zoals: extra bagage, reisverzekeringen,  extra stoelruimte, maaltijden maar ook de commissies welke de airline krijgt bij het verhuren van een huurauto of het boeken van een hotel. Waar tot enkele jaren geleden alleen de lowcost airlines zoals Easyjet en Ryan Air zich bezig hielden met deze slimme geld verdien trucs lijkt het er op dat ondertussen de normale luchtvaartmaatschappijen er ook wel pap val lusten.

De Australische luchtvaartmaatschappij heeft het verkopen van de extraatjes wat men in vaktermen ancillary fee noemt tot een topsport verheven, per passagier halen de Australiërs bijna $ 56 dollar (= € 42) op. Dat is veel in vergelijking met bijvoorbeeld  KLM, (niet voor lang denken wij)  De fee die Qantas ondertussen binnenharkt is hoger dan de fee van bijvoorbeeld Ryan Air. Welke tegenwoordig zelfs reclame verstopt in zijn website beveiliging, de zogenaamde Captcha codes.

KLM heeft begin vorige maand aangekondigd om ruimbagage niet meer kosteloos mee te nemen. Dit nieuws werd vrij negatief ontvangen echter is er tegenwoordig geen alternatief meer.



Plaats een reactie